Om träningen

Anledningarna till att man tränar aikido är nog lika många som dess utövare, men en sak är säker: Träningen förbättrar balansen, koordinationen, smidigheten och styrkan. Dessutom blir man förhoppningsvis en mer harmonisk människa, men man måste komma ihåg att det tar tid att lära sig aikido.

Aikido passar lika bra för kvinnor som för män, för gammal som för ung.

Aikidoträningen har en hel del regler och seder som kan vara bra att känna till.
 

Att tänka på innan träningen drar igång

Det är viktigt att komma i tid till träningen. Du bör vara ombytt och klar när passet ska börja. Det är också bra om du tar av dig smycken (halskedjor, ringar, örhängen, klockor etc) annars är det lätt hänt att du skadar dig själv eller andra. Av samma orsak ska naglar på fingrar och tår hållas korta. Det är också trevligt för dina träningskamrater om du tvättar din dräkt mer än en gång per termin. Innan träning bör man tvätta av fötterna.

Träningspasset

När man går in i träningslokalen (dojon) och kliver upp på mattan brukar man buga mot shomen (en bild av grundaren som hänger i dojon). Man kan om man vill börja värma upp, men när instruktören kommer in på mattan sätter sig alla elever mittemot shomen medan instruktören sitter framför shomen. Den högst graderade eleven sätter sig lägst till vänster. övriga fyller på i fallande rangordning så att den som är lägst graderad sitter längst till höger (sett från shomen). Anledningen till att man sätter sig i den ordningen är att en gästande instruktör ska ha en aning om hur avancerade de olika eleverna är. Det kan vara bra att veta om instruktören tänker visa någon avancerad teknik. När alla satt sig hälsar man först mot shomen och sen mot instruktören, som nu har vänt sig om mot eleverna.

När hälsningsceremonin är klar visar instruktören vilken teknik som ska tränas och eleverna får ofta två och två pröva sig fram. Aikido handlar mycket om att se och lära. Innan eleverna börjar öva tekniken brukar man göra en stående bugning mot varandra.

Aikido tränas tillsammans. Det innebär att nybörjare och ”svartbälten” kan komma att träna tillsammans. En regel är att den som är högst graderad börjar utföra tekniken.

När instruktören tycker att det är dags att byta teknik klappar instruktören i händerna. Det är en signal till eleverna att sätta sig vid mattkanten. Instruktören tar sedan upp en elev och demonstrerar nästa teknik.

När träningen är igång gäller det att koncentrera sig på de tekniker som lärs ut. Onödigt prat om väder och vind kan vänta tills tärningen är slut. Om man absolut måste prata görs det lågt och om aikido. Den som kör fast och inte får tekniken att fungera kan naturligtvis be instruktören om hjälp.

Den som kommer för sent till träningen får snällt stå och vänta vid sidan om mattan tills instruktören ger tecken om det är ok att kliva på. Om man måste lämna mattan är det viktigt att meddela instruktören.

Passen avslutas alltid med att man utför samma hälsningsceremoni som vid början av träningen.

Klädsel vid träning

Aikido tränas lämpligast i en gi (japansk träningsdress) och barfota. För nybörjare går det bra med vanliga träningsbyxor och en t-shirt (lång eller kort ärm). Det finns även här några regler som man måste följa. Alla som ej har uppnått dangrad (svart bälte) bär vitt bälte. Från 3:e kyu får man bära hakama (traditionell japansk ”byxkjol”), men har man fortfarande vitt bälte. När man har graderat sig till 1:a dan får man bära det svarta bältet.

Olika grader

Alla som tränar aikido har en viss grad. Den första graden som en vuxen kan uppnå är 6:e kyu. För att stiga i graderna måste en gradering genomföras. Det innebär att man måste visa vad man kan vid ett speciellt tillfälle. Principen är att ju högre grad man ska gradera sig till desto mer träning krävs och tiden mellan graderingstillfällena blir längre.

Aikidons träningsformer

Inom aikido förekommer några olika träningsformer. Dels kroppstekniker – både sittande och stående mot en eller flera angripare – och dels vapenträning. Kroppsträningen kretsar mest kring grepp, kast och fasthållningar. Vapenträningen tränas mot varandra, men även som kator. Kator är förutbestämda rörelsemönster. I vapenträningen används jo (trästav) och bokken (träsvärd) samt tanto (träkniv).

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close